XFN

XFN to metadane określające relacje wiążące autora wpisu / strony z zalinkowanym adresem. Relacje można określać w kilku obszarach jak znajomość, współpraca, rodzina, emocje itd. Status XFN można definiować przy każdym linku (parametr rel=)  W WordPress relacje były głównie deklarowane przy wprowadzaniu wpisów do menedżera linków (blogroll)

Standard

Przyjazny URL

Przyjazny URL to adres strony który jest czytelny dla użytkownika i zawiera dodatkowe informacje np. odnośnie daty publikacji https://am.vj.pl/2014/08/05/spolecznosc-wordpress/, czy tagu https://am.vj.pl/tag/wordup/ jakim oznaczono wpis. Użyteczność i wymogi SEO silnie sugerują korzystanie z przyjaznych adresów URL. Wygląd przyjaznych URL ustawia się w panelu administracyjnym zakładka Ustawienia>Bezpośrednie odnośniki.

Standard

Permalink

Permalink to stały adres strony do którego najlepiej się odwoływać. W WordPresie jako permalinka najprościej podawać adres dostępny w panelu edycji wpisu/strony pod guzikiem [Pobierz skrócony odnośnik] Zamieszczony tam adres wskazuje na konkretny wpis lub stronę.

Standard

URL

URL określa adres konkretnej strony/wpisu w internecie. Adres zaczyna się od określenia protokołu np. http:// nazwy domeny np. am.vj.pl potem występuje ukośnik / a następnie adres konkretnej strony np. slownik-terminow-wordpress co w połączeniu daje adres tego leksykonu https://am.vj.pl/slownik-terminow-wordpress WordPress w zależności od ustawień oferuje URL prosty (domyślny) https://am.vj.pl/?p=167 lub przyjazny URL https://am.vj.pl/2015/02/08/czym-sie-rozni-wpis-od-strony-w-wordpresie/ Wygląd adresu ustawia się w panelu administracyjnym zakładka Ustawienia>Bezpośrednie odnośniki

Standard

Baza danych

Baza danych to miejsce w którym WordPress przechowuje treści które wpisujemy na stronie (wpisy, strony, tagi, kategorie itd.) W bazie danych znajduje się praktycznie cała zawartość serwisu poza grafikami, dokumentami i załącznikami. Oprócz widocznych elementów w bazie gromadzone są wszelakiego rodzaju dane techniczne, np. ustawienia, listy użytkowników i haseł, statystyki itd.

Standard

Zajawka

Zajawka – widoczna głównie w spisie wpisów, standardowo może być utworzona na trzy sposoby przy czym w zależności od skórki może być różnie reprezentowana. Najczęściej zajawkę tworzymy poprzez wstawienie znacznika <!– more –> do treści wpisu. W przypadku braku znacznika more system automatycznie ucina tekst po określonej ilości znaków. Pod edytorem treści wpisu/strony jest pole Zajawka służące do wprowadzania alternatywnego tekstu zajawki który pojawia się w kanale RSS, oraz wynikach wyszukiwania i archiwach tagów, kategorii, miesięcy i autorów.

Standard

Subskrybent

Subskrybent to rola nie dająca praktycznie żadnych uprawnień użytkownikowi. Na dobrą sprawę Subskrybent posiada tylko konto w systemie i może jedynie zmienić własne hasło użytkownika.

Standard

Współpracownik

Współpracownik to rola nadająca uprawnienia tylko do redagowania i modyfikowania własnych wpisów ale bez możliwości ich samodzielnej publikacji. Uwaga Współpracownik nie ma dostępu do Mediów więc nie jest w stanie utworzyć wpisu ze zdjęciem. Po opublikowaniu wpisu przez redaktora traci do niego wszystkie uprawnienia. Rola która powinna być nadawana stażystom obsługującym serwis www, mogą wprowadzać treść, ale nic nie popsują.

Standard

Autor

Autor to rola umożliwiające samodzielnie tworzenie wpisów oraz ich zatwierdzanie poprawki i kasowanie. Ma możliwość wgrywania plików do biblioteki mediów i  ich kasowania. Nie ma możliwości pracy ze stronami. Nie umożliwia redakcji czy kasowania tekstów innych użytkowników systemu.

Standard

Redaktor

Redaktor to rola która daje możliwość samodzielnej redakcji i publikacji wszystkich wpisów i stron. Zatwierdzania, oraz edycji w dowolnym czasie treści wprowadzonych przez innych. Redaktor może dodawać/kasować/modyfikować kategorie i tagi. Ma uprawnienia do moderacji i akceptacji komentarzy.

Standard