„Strona” to coś stałego jak dokument, natomiast „Wpis” przyrównuję od kartki z zapiskami w kalendarzu.
Moim Klientom zawsze proponuję aby:
Informacje przyrostowe, nietrwałe i często zmieniające się zamieszczali jako „Wpisy”. Przykład: wiadomości z życia firmy, komunikaty, nowości, relacje z targów/konferencji…
Informacje zasadnicze, nieprzyrastające w czasie umieszczali jako „Strony”. Przykład: dane kontaktowe, statut, wyciąg z KRS, misja firmy, bilans, lista pozyskanych nagród…
Oczywiście należy edytować treść „Stron” żeby zawartość była aktualna, ale czyni się to raczej sporadycznie.
Dokładniejszy opis jak utworzyć stronę i jak utworzyć wpis, pojawią się za jakiś czas. Poniżej opisuję tylko unikalne cechy tych rozwiązań.
Główne różnice między stroną a wpisem:
Strony mają strukturę hierarchiczną, to znaczy że każda strona ma rodzica albo nim jest. Obrazuję to poniżej. Moja działalność „Pro Bono” jest dzieckiem strony głównej (Witaj) i posiada dwie strony podrzędne (jej dzieci) dla których jest rodzicem.
Stronę można przyporządkować tylko do jednego rodzica, ale strona może mieć wiele dzieci i wnuków.
Zwrócę uwagę że robienie głębokiej struktury hierarchicznej bardzo komplikuje poruszanie się po serwisie. Zgodnie z teorią użyteczności „Trzy kliki” wnuk nie powinien mieć potomka.
Za pomocą opcjonalnego znacznika można ustawiać kolejność stron względem siebie, jeżeli tego się nie zrobi strony będą wyświetlane w kolejności alfabetycznej.
Często skórka umożliwia wybranie szablonu strony który zawiera zdefiniowane formatowanie, czy dodatkowe funkcje różnicujące strony miedzy sobą.
Strony domyślnie nie mają zajawek, tagowania i kategorii, nie pojawiają się też w kanale RSS.
Wpisy można przyporządkowywać do wielu kategorii i oznaczać wieloma tagami. Wpisy posiadają atrybut „Format” który definiuje rodzaj wpisu, dzięki czemu używana skórka wie jak ma wyświetlać dany wpis.
Domyślnie wpisy przynależą do jednej kategorii i zestawiane są w różnych „listach”, jeden pod drugim ustawione chronologicznie.
Najczęściej występuje lista „aktualności” na stronie głównej (choć u mnie nie występuje) lub lista wpisów z danej kategorii. Listę wpisów określonej kategorii użyłem tutaj w menu nawigacyjnym. Przykładowo aby zobaczyć listę wpisów z kategorii oferta kliknij „Oferta” w menu, po kliknięciu w menu „WordPress” zobaczysz listę wpisów poświęconych WordPressowi.
Listy tagów działają tak samo, wyświetlają wszystkie wpisy oznaczone wybranym tagiem. Przykładem może być tag „szkolenie wordpress„(możesz kliknąć) pod którym są zebrane wszystkie materiały szkoleniowe z tego serwisu.
Listą w której pojawiają się wpisy jest również kanał RSS serwisu internetowego, który klient może zaprenumerować (choćby w outlooku) żeby śledzić nowości na naszej stronie. Mój kanał RSS mieści się pod adresem http://am.vj.pl/feed/ jeżeli dodasz go do śledzonych, po każdej aktualizacji natychmiast się dowiesz co nowego tu napisałem.
Wpisy mają zajawki (lead) czyli fragment tekstu który może się pokazać oprócz tytułu w listach, dobrze to widać w kanale RSS (aby zobaczyć zajawki kliknij link http://am.vj.pl/feed/).
Wpisy nie mają mechanizmu dziecko – rodzic, ale za pomocą kategorii mogą być dołączone do różnych gałęzi drzewa informacji.
Oczywiście da się stosować wymiennie „strony” i „wpisy” (tak jak w excelu da się sporządzić umowę), ale jest to na dłuższą metę niewygodne i co gorsza niszczy architekturę informacji.